Onze werkwijze.
Strategische analyse.
Een vlotte verkoop begint met een goede voorbereiding. Allereerst maken we een zorgvuldige bedrijfs- en waardeanalyse. De waardeanalyse resulteert in de stand-alonewaarde van de onderneming en vormt de basis voor de vraagprijs die we gezamenlijk vaststellen. Natuurlijk zorgen we voor een professionele en volledige onderbouwing, zodat we tijdens de onderhandelingen over voldoende sterke argumenten beschikken om tot een maximale prijs en opbrengst te komen. Ook stellen we vast welke partijen in aanmerking kunnen komen voor overname van het bedrijf.
Voorbereiding.
Hierbij stellen we een 2-tal informatiedocumenten op. Ten eerste een anoniem profiel wat wel beschrijft wat voor type bedrijf ter overname wordt aangeboden maar natuurlijk niet welk bedrijf het betreft. Naast dit anonieme profiel stellen we een uitgebreid verkoopmemorandum met alle ins en outs van de onderneming. Met als doel geïnteresseerde partijen volledig te voorzien van informatie zodat de doorlooptijd verkort kan worden. Partijen ontvangen het verkoopmemorandum uiteraard pas nadat een geheimhoudingsovereenkomst is getekend. Naast het opstellen van de informatiedocumenten wordt tevens een plan van aanpak gemaakt waarin de verschillende zoekkanalen beschreven staan. In overleg wordt gezamenlijk een planning besproken in welke periode welk zoek- en acquisitiekanaal ingezet wordt.
Acquisitie.
In deze fase gaan we op zoek naar geschikte partijen door middel van uitvoering van het plan van aanpak en door inzet van het anonieme profiel. Indien men aan de hand van dit anonieme profiel verdere interesse heeft dient men informatie te verstrekken over hun achtergrond, reden van interesse en beschikbare middelen. Om vooraf al vast te kunnen stellen of de betreffende kandidaat-koper in staat is het bedrijf over te nemen. Kandidaten ontvangen pas een verkoopmemorandum na ondertekening van de geheimhoudingsovereenkomst waarbij de bevoegdheid gecheckt wordt. Vanzelfsprekend gaan we zeer vertrouwelijk om met alle gegevens en houden we continue op de hoogte van de status van het traject en de resultaten. Indien geïnteresseerde partijen op basis van het verkoopmemorandum de volgende stap willen zetten, vindt een kennismakingsgesprek plaats. Als zowel u als de kopende partij hier een goed gevoel aan overhoudt, gaan we de onderhandelingsfase in.
Onderhandeling.
Nu komt het aan op een goede onderhandelingsstrategie. In overleg met u bepalen we de doelstellingen, de eventuele alternatieven en de samenstelling van het onderhandelingsteam. We onderhandelen met de kandidaat over de structuur van de overname en de koopprijs. De eerder uitgevoerde waardeanalyse vormt daarbij een belangrijk uitgangspunt. Het spreekt voor zich dat wij er alles aan doen om valkuilen te vermijden en maximaal voordeel voor u te behalen.
Afronding.
Adcorporate adviseert, maar ú bent degene die de beslissingen neemt. Als uiteindelijk op hoofdlijnen overeenstemming is bereikt met een kandidaat-koper, worden deze afspraken vastgelegd in een intentieovereenkomst. Daarop vindt het zogenaamde due diligence onderzoek plaats waarbij de beoogde koper financiële, fiscale, juridische, commerciële en algemene informatie wil onderzoeken. Dit om eventuele risico’s in beeld te brengen. Veelal is dit onderzoek een voorwaarde die de bank stelt aan het ter beschikking stellen van een overnamefinanciering. Nadat het due diligence onderzoek positief is afgerond, wordt de koopovereenkomst opgesteld. Na de ondertekening volgt de laatste stap, het overschrijven van de aandelen in het aandeelhoudersregister. Hier draagt u de onderneming of aandelen over aan de koper en ontvangt u de koopprijs.