Kopen: bewustwording en oriëntatie.
Zoals in het vorig artikel gesteld, is een degelijke voorbereiding essentieel voor het welslagen van een goede deal.
Voordat u een bedrijf wilt gaan kopen, moet u uzelf de vraag stellen: ‘Ben ik een ondernemer?’ Deze vraag zal tot de vervolgvraag leiden wat iemand een ondernemer maakt en dit zult u dan met uzelf moeten vergelijken. Een aantal belangrijke kenmerken van een ondernemer zijn:
- Leiderschap
- Stabiliteit
- Competitiedrang
- Ondernemerschap
- Gedrevenheid
- Strategisch inzicht
- Inlevingsvermogen
Ondernemerschap is niet niks. Het kan af en toe erg frustrerend zijn en vergt dan ook wel een bepaalde mentaliteit en doorzettingsvermogen. Houd er rekening mee dat deze ‘way of life’ vooral in het begin erg zwaar kan zijn. U moet uw draai zien te vinden in het overgenomen bedrijf, alles uitzoeken, klanten tevreden houden, personeel leren kennen, plannen uitvoeren en ondertussen ook nog de koopprijs terugverdienen.
Het is dan ook zaak om uit te zoeken wat u precies wilt hebben, waarom u dit wilt en wat u toe gaat voegen aan het over te nemen bedrijf. Het zoeken naar een bedrijf wordt wel eens vergeleken met het zoeken naar een huis. Er zijn ook wel enkele overeenkomsten in de vorm van criteria die worden gesteld en waaraan voldaan moet worden. Het grote verschil is echter dat huizen openbaar te koop staan en de bedrijvenmarkt minder transparant is. Maak een lijstje van alle dingen waar u naar op zoek bent en vindt een bedrijf dat aansluit op uw eisen.
Voor de verkoper:
Net zoals er een moment was dat u bent begonnen bij het bedrijf, zal er een moment komen om te stoppen. Misschien denkt u er nog niet aan (of wilt u er nog helemaal niet aan denken), het zal er toch echt ooit van moeten komen. En daarom is het niet de vraag of het zal gebeuren maar wanneer het zal gebeuren.
Een voordeel hierbij is dat u zelf kunt bepalen hoe u de verkoop vorm kunt geven, hetgeen u kan helpen bij de voorbereiding op het afscheid nemen van de onderneming:
- Het type koper (familie, personeel, MBI, strategische partij)
- Al dan niet betrokken blijven na een overdracht
- Het moment waarop u het geregeld wil hebben
- Het moment waarop u zo ver bent het traject in te zetten
- U moet weten wat er allemaal geregeld moet worden
- U moet weten hoe u aan een koper komt
- U moet weten wat de verwachte opbrengst zal zijn
- U moet weten welke adviseur(s) u hierbij nodig heeft
U zult dit eerst helder moeten hebben, voordat u verder gaat in het proces en met de details aan de slag gaat.
Zoals u reeds heeft begrepen houdt de voorbereiding en oriëntatie veel verschillende vragen in. Een goede overnameadviseur kan u helpen met een aantal antwoorden en kan u informeren over de bijbehorende voor- en nadelen van bepaalde keuzes. Zodat u weloverwogen en goed voorbereid de volgende fase in kunt gaan.